چطور یک کلاه ایمنی کار میکند

چطور یک کلاه ایمنی کار میکند

چطور یک کلاه ایمنی کار میکند:::::کلا ه ايمني هاي مختلف، کارهای مختلفی مي کنند. کلاه هاي سخت درساختمان سازی و صنايع سنگين کلاه های ايمني فوتبال بر سر قهرمانان و کلاه هاي Kevlar بر سر نيروهاي ارتشی از اين دست مي باشند. هيچکدام با يکديگر قابل تعويض نيستند. کلاه های ايمني موتورسيکلت دارای پيچيدگی بالا و مخصوص فعاليت خاص می باشند که در طول سال ها با دقت و به صورت علمی توسعه يافته اند.

 

 

چطور یک کلاه ایمنی کار میکند
چطور یک کلاه ایمنی کار میکند

چهار بخش اصلی که در کنار يکديگر کار می کنند تا عمليات محافظت را در کلاه ايمني موتور سيکلت انجام دهند عبارتند از: پوسته بيرونی، آستر جذب ضربه، بالشتک راحتی و يک سيستم نگهداری مناسب.

چطور یک کلاه ایمنی کار میکند ؟چيزي که در ابتدا ديده مي شود پوسته بيرونی است که معمولا از خانواده الياف کامپوزيت تقويت شده يا پلاستيک سختی ناپذير مانند پلي کربنات است که يک ماده سخت است که قرار است در گرمادهی زياد فشرده سازی شود. اين عمليات به جهت تقليل نيروها، انرژی را از حالت فشرده پخش کرده و سپس بر سر شما قرار می گيرد، اما به تنهايي از سر شما محافظت نمي کند.

داخل پوسته، آستر جذب ضربه نيز به همان نسبت مهم است که معمولا از پلي استراين منبسط شده ساخته شده است.(معمولا از نوع Styrofoam در نظر گرفته می شود) اين لايه متراکم، زمانی که کلاه ايمني موتور ثابت بوده و سر شما می خواهد به حرکت خود ادامه دهد ضربه ها را گرفته و تکان ها را جذب می کند.

هم پوسته و هم بالشتک در اثر گرمای شديد فشرده می شوند و نيروهای ضربه را در سطح ماده کلاه پخش مي کنند. هر چه انرژی بيشتری از ضربه جذب و منحرف گردد مقدار کمتری از آن به سر رسيده و آسيب کمتری ايجاد مي کند. برخی از پوسته های کلاه ها در مقابل ضربه به صورت ورقه ورقه درمي آيند. برخی از آن ها ممکن است اگر در مقابل ضربات شديد قرار بگيرند ترک خورده و بشکنند. اين يک راه عمل کلاه ايمني برای جذب تکان ها است که کار خود را انجام مي دهد. تخريب ضربه  به صورت يک ترک در آستر غيرقابل انعطاف ممکن است با چشم قابل ديدن باشد که ارزش حفاظتی آستر کم شده و بايد جايگزين شود.

 

بالشتک راحتی يک فوم نرم و پارچه ای است که در نزديکي سر قرار داده می شود که به راحتی شما کمک کرده و باعث فيت شدن می شود. در برخی از کلاه ها اين بالشتک مي تواند برای تميز سازی جدا شود.

سيستم نگهداری يا تسمه چانه بسيار مهم بوده و قطعه ای است که کلاه را در تصادفات بر روی سر نگاه مي دارد. يک تسمه به هر دو طرف پوسته وصل مي شود. هر زمانی که از کلاه ايمني استفاده مي کنيد بايد تسمه را به محکمی ببنديد که تنها چند ثانيه طول می کشد. رانندگی بدون محکم کردن تسمه مانند راندن بدون بستن کمربند ايمني تان سوال برانگيز است.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× چت آنلاین